Viimeinen postaus: Mitä opimme?
Moikka!
Strategialla tarkoitetaan suunnitelmaa, jolla organisaatio pyrkii saavuttamaan tavoitellun päämäärän. Suunnitelman toteuttamisen kannalta strategisten tavoitteiden asettaminen on tärkeää ja sitä voidaan pitää jopa koko strategiaprosessin tärkeimpänä vaiheena. Tavoitteiden asettaminen voi olla näennäisesti helppoa, mutta tavoitteiden toteuttamisen haasteena voidaan pitää sitä että niihin ei sitouduta perinpohjaisesti.
“Ihmiset oppivat asettamaan näppärästi tavoitteita, mutta tavoitteiden syvin olemus eli se, että tavoite on yhtä kuin tahto puuttuu” (Elisa Juholin 2009, 99).
Yrityksemme kolme merkittävintä strategista tavoitetta ovat:
Avoin organisaatiokulttuuri sekä hyvinvoiva henkilöstö
Vastuullisuuden edelläkävijä
Asiakkaiden tarpeiden täyttäminen sekä odotusten ylittäminen
Kun pärjäämme näissä strategisissa tavoitteissa, näemme, että yrityksemme tulee menestymään. Olemme jakaneet blogimme näiden kolmen strategisen tavoitteen mukaan kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat: kulttuuri ja henkilöstö, vastuullisuus sekä markkinointi ja asiakkaat. Näitä kolmea eri ulottuvuutta havainnollistetaan alla olevassa kuviossa.
Blogi alkoi kolmella yleisemmällä postauksella, joissa käsiteltiin johdon, laskentatoimen ja markkinoinnin näkökulmia. Ensimmäisessä blogipostauksessa kävi ilmi, että strategian syntyminen vaatii tiivistä yhteistyötä henkilöstön kanssa, tai muuten se jää vain suunnittelun tasolle. Seuraavassa blogipostauksessamme käsittelimme brändin strategista merkitystä, ennen kuin seuraavassa postauksessa siirryimme ennakoivan ja strategista ohjausta tukevan laskentatoimen käsittelyyn. Määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää rakentaa johdonmukainen brändi, joka toimii organisaatiomme kivijalkana. Sen kautta voimme viestiä omasta toiminnastamme organisaation tärkeimmille sidosryhmille. Tavoitteet voidaan saavuttaa yhdessä strategisen laskentatoimen kanssa, sillä pitäessämme katseen tulevaisuudessa, pystymme arvioimaan ja tunnistamaan riskejä. Kilpailu on erityisen kovaa teknologia-alalla, jonka vuoksi nopea reagointi vallitseviin muutoksiin on tärkeässä asemassa. Näiden postauksien avulla toivomme työntekijöiden ymmärtävän merkityksensä strategiassa kokonaisvaltaisesti.
Ensimmäinen tavoitteemme liittyy avoimeen organisaatiokulttuuriin ja hyvinvoivaan henkilöstöön. Kävi ilmi, että strategia ei synny itsestään ja sen suunnitteluun ja toteuttamiseen vaaditaan dialogista yhteistyötä henkilöstön kanssa. Osallistaminen näkyy myös vahvassa, terveessä sekä henkilöstökeskeisessä organisaatiokulttuurissa, jota pyrimme tukemaan. Haluamme korostaa henkilöstön merkitystä organisaatiomme jokapäiväisessä toiminnassa. Olemme tunnistaneet, että henkilöstö voi toimia brändin luojana ja se on myös yksi keskeisimmistä menestystekijöistämme.
Toinen yrityksemme tavoite on olla vastuullisuuden edelläkävijä. Vastuullisuus pyritään huomioimaan koko yrityksen strategisessa ohjauksessa, sillä jos vastuullisuuden näkökulmaa ei oteta huomioon koko strategiassa, yrityksen on nykypäivänä vaikea menestyä ja kehittää kestävää brändiä. Kun vastuullisuus on otettu huomioon kokonaisvaltaisesti toiminnassamme, niin sen avulla voidaan taata vastuullinen liiketoiminta myös pitkällä tähtäimellä. Vastuullisuuteen liittyvissä postauksissa käsittelimme mm. sitä, mitä vastuullinen toiminta vaatii, palkitsemisen ja mittaamisen merkityksestä vastuullisuuden näkökulmasta sekä suoritusmittausta.
Kolmas tavoitteemme on asiakkaiden tarpeiden täyttäminen sekä odotusten ylittäminen. Tulemme panostamaan mm. vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa rekrytoimalla osaajia digitaalisen markkinoinnin tiimiin. Osaamisen kehittäminen on myös keskiössä, kun pyrimme palvelemaan asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Sisäisten tekijöiden lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota asiakasnäkökulmaan, ja olemmekin käsitelleet postauksissa esimerkiksi asiakasprofiileja ja asiakaspolkuja.
Näistä kolmesta tavoitteesta rakentuu strategiamme ydin, ja toivomme, että tämä blogi on selventänyt kaikille organisaatiomme jäsenille niin meidän kaikkien roolia strategian toteutuksessa ja laadinnassa, kuin strategisten päätöksien taustalla olevia syitä. Blogin kirjoittaminen on ollut meille antoisaa ja olemme saaneet kirjoittamisen lomassa myös rutkasti uusia ideoita.
Jatketaan keskustelua niin palavereissa kuin kahvipöydissä näistä aiheista. Yhdessä viemme yrityksemme seuraavalle tasolle!
Terveisin: Amanda, Jenny, Arttu, Krista ja Marko
Kommentit
Lähetä kommentti