Markkinointistrategia asiakasnäkökulmasta

Edellisissä blogipostauksissa keskityimme vastuullisuusnäkökulmaan. Seuraavissa kolmessa blogikirjoituksessa tulemme tarkastelamaan markkinointia ja asiakkaita. Olemme keskittyneet aikaisemmissa markkinointia koskevissa blogikirjoituksissa markkinoinnin tarkasteluun sisäisestä näkökulmasta. Tässä blogikirjoituksessa syvennymme juuri tarkastelemaan markkinointistrategian ulkoista puolta asiakasnäkökulmaa. 

Koska olemme uusi ja innovatiivinen kasvuyritys, haluamme sen heijastuvan kaikessa tekemisessämme sekä markkinoinnissamme. Markkinoinnin tärkein tehtävä on arvon luominen sekä sen viestiminen asiakkaillemme. Markkinointistrategia kattaa valintamme käytettävien tuotteiden, käytettävien markkinoiden sekä käytettävien markkinointiresurssien osalta. 

Markkinointimme pääpaino on edelleen uusasiakashankinnassa, mutta tulemme panostamaan myös yhä enemmän digitaaliseen markkinointiin. Digitaalinen markkinointi on merkittävää, kun pyrimme kasvattamaan tunnettavuutta sekä asiakaskuntaa.  

Seuraamme markkinoinnin trendejä myös maailmalla. Englannissa yritykset aikovat palkata lisää markkinointi henkilöstöä vielä loppuvuonna 2021. Covid-pandemia vaikutti myös markkinoinnin työntekijöihin, joita jouduttiin irtisanoa sekä lomauttaa pandemian aikana. Talous on alkanut hiljalleen elpyä ja näin ollen markkinointi henkilöstöä aletaan jälleen rekrytoida. Pandemia on vaikuttanut myös siten, että markkinoinnin ammattilaisilta vaaditaan yhä enemmän digitaalisen markkinoinnin sekä verkkokaupan taitoja. 

Tavoitteenamme on olla yhä enemmän vuorovaikutuksessa asiakkaidemme kanssa ja tätä varten tulemme kokoamaan digitaalisen markkinoinnin tiimin. Tulemme lisäksi luomaan selkeän linjan markkinoinnille, joka tukee brändiämme. Vuorovaikutteinen markkinointi on todella tärkeää ja vaatii meiltä lisää resursseja. Vuorovaikutteiseen digitaaliseen markkinointiin kuuluu esimerkiksi sosiaalisen median sovellusten viesteihin vastaaminen, sähköposteihin vastaaminen sekä kohdennettujen uutis-/asiakaskirjeiden laatiminen. 

 

Jotta digitaalinen markkinointi on kannattavaa, keskitymme seuraaviin asioihin:

  • Digitaalinen markkinointi kohdennetaan tiettyihin asiakkaisiin ja tiettyihin tuotteisiin
  • Hyödynnämme digitaalisessa markkinoinnissa dataa, jolla pystymme seuraamaan mikä toimii asiakkaillemme ja mikä ei 
  • Markkinoille asetettu tavoite on realistinen sekä saavutettavissa oleva
  • Markkinointikampanjoille asetetaan selkeä kestoaika

Markkinointistrategia käsittää erilaisia elementtejä, joita markkinoinnissa tulee huomioida. Perinteisesti elementtejä on neljä, joista jokainen alkaa englanniksi p-kirjaimella: tuote (engl. product), myynnin edistäminen (engl. promotion), hinta (engl. price) ja paikka (engl. place). Myöhemmin elementtejä on lisätty vielä 3: ihmiset (engl. people), prosessi (engl. process) ja fyysinen todiste (engl. physical evidence). 

Haluamme, että tuotteemme ja palvelumme ovat laadukkaita, vastuullisesti tuotettuja sekä sisältävät takuun. Haluamme myös tarjota asiakkaillemme ensiluokkaisen asiakaskokemuksen. Tähtäämme siihen, että asioiminen kanssamme on helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Pyrimme siihen, että asiakkaamme löytävät meidät ensisijaisesti verkosta, mutta palvelemme myös muutamassa showroomissa. Olemme huomioineet sen, että arvon ja luottamuksen luominen verkossa on hankalampaa kuin kasvotusten. 

Panostamme digitaaliseen markkinointiin ja hyödynnämme muun muassa sosiaalisenmedian kanavia, hakukoneoptimointia, kohdennettua sähköistä markkinointia ja mobiilimarkkinointia. Vaikka käytämme eri markkinointikanavia, huolehdimme siitä, että viestimme ja linjamme säilyy niissä yhdenmukaisena. 

Tähtäämme siihen, että visuaalinen ilmeemme on helposti tunnistettava, jatkuva sekä huomioita herättävä. Brändiviestinnän avulla korostamme asiakkaiden mielikuvia meistä laadukkaana, vastuullisena, luotettavana sekä innovatiivisena toimijana. Henkilökuntamme on asiantuntevaa, kiinnitämme huomioita avoimeen toimintakulttuuriin sekä tarjoamme henkilöstölle mahdollisuuksia kehittää osaamista sekä kouluttautua. Uskomme, että tyytyväiset työntekijät saavat myös asiakkaat tyytyväisiksi. Huomioimme vastuullisuuden koko toimitusketjumme ajan esimerkiksi pakkaamalla tuotteet kierrätettäviin pakkauksiin sekä valitsemalla vastuulliset yhteistyökumppanit.

Seuraavassa blogipostauksessa tarkastelemme tarkemmin kenelle ja miksi kehitämme palveluitamme.

Kirjoittanut: Krista Lentämäki



Lähteet:

 

Chaffey, D. (2008) E-Business and E-Commerce Management. 3. uud. p. TBS. 

 

Jefferson, M. (2021) Almost half of marketers plan to recruit staff over the next three months. MarketingWeek. https://www.marketingweek.com/almost-half-marketers-plan-to-recruit/, haettu 28.10.2021

 

Langford, S. (2021) The 7Ps of The Marketing Mix: Streamline your Strategy. Hurree. https://blog.hurree.co/blog/marketing-mix-7ps, haettu 28.10.2021.

 

Linna, E. (2015) Visuaalinen ilmeuudistus vaatii pohdintaa pintaa syvemmältä. Viestijät. https://viestijat.fi/visuaalinen-ilmeuudistus-vaatii-pohdintaa-pintaa-syvemmalta/#761bf138, haettu 28.10.2021.

 

Varadarajan, R. (2010) Strategic marketing and marketing strategy: domain, definition, fundamental issues and foundational premises. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 38, 119–140.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen postaus: Mitä opimme?

Kohti vastuullisuutta palkitsemisen keinoin

Kenelle ja miksi kehitämme palveluitamme? - Strateginen segmentointi johtamisen työkaluna