Organisaatiokulttuurin merkitys strategiassa


Edellisissä blogipostauksissamme olemme katsoneet strategista ohjausta kolmesta näkökulmasta: johtamisen, markkinoinnin sekä laskentatoimen ja rahoituksen. Seuraavaksi käännämme katseemme meille elintärkeään aiheeseen, joka on myös suuressa roolissa jokaisessa näissä kolmessa näkökulmassa, nimittäin organisaatiokulttuuriin. Nyt seuraavissa kuudessa blogipostauksessa keskitymme kulttuuriin ja henkilöstöön.


Organisaatiokulttuuri on yksi keskeisimmistä tekijöistä minkä tahansa yrityksen onnistumisissa ja epäonnistumisissa. Organisaatiokulttuuri tarkoittaa organisaation kirjoittamattomia sääntöjä -   miten organisaatiossa työskennellään, miten työkaverit otetaan huomioon, miten vastoinkäymisiä ja epäonnistumisia käsitellään, sekä jopa mitä kahvi- ja lounastauoilla keskustellaan. Organisaatiokulttuuria on vaikea kopioida, joten se voi olla kestävän kilpailuedun lähde. Mutta jos organisaatiokulttuuri on näin tärkeä sekä hallitseva asia jokaisessa yrityksessä, niin mikä on sen rooli strategiassa? Onko organisaatiokulttuuri strategiassa määritelty ja sieltä tuleva asia, vai ohjaako organisaatiokulttuuri itsessään strategian laadintaa ja siihen liittyviä päätöksiä?


Meidän näkemyksemme mukaan tämä riippuu siitä, kuinka tärkeänä yritys pitää henkilöstöään. Organisaatiokulttuurin luo loppupeleissä kulttuurissa toimivat ja työskentelevät henkilöt, ja on myös tärkeää muistaa, että tämän takia organisaatiokulttuuri on jatkuvasti muutoksessa. Jos henkilöstö on yrityksen toiminnan keskiössä sekä tunnistettu osa yrityksen menestystä, on myös organisaatiokulttuuri tunnistettu automaattisesti tärkeäksi. Silloin organisaatiokulttuuri, eli loppupeleissä henkilöstö, ohjaavat myös kaikkia yrityksen strategisia päätöksiä. 


Organisaatiokulttuuria on erittäin vaikea tekemällä tehdä, eikä sitä todellisuudessa pysty johto päättämään. Vastauksena siis aiemmin esitettyyn kysymykseen - organisaatiokulttuurista ei pystytä päättämään strategiassa, vaikka toki yhtenä strategisena tavoitteena voikin olla organisaatiokulttuurin muutos. Onkin hyvä muistaa liikkeenjohdon konsultin ja kirjailijan Peter Druckerin kuuluisa lausunto, jonka mukaan “kulttuuri syö strategian aamupalaksi”. Tällä hän tarkoitti sitä, että oli strategia kuinka hyvä tahansa, sen onnistuminen on aina lopulta kiinni henkilöstöstä ja kulttuurista. 


Varsinkin nykyisessä modernissa toimintaympäristössä organisaatiokulttuurin roolia ei voi liikaa korostaa. Vahvalla organisaatiokulttuurilla on todettu olevan monia positiivisia vaikutuksia. Se voi esimerkiksi:


  • Toimia linkkinä johdon ja työntekijöiden välillä

  • Vaikuttaa innovaatioiden määrään sekä tuottavuuteen

  • Parantaa työntekijöiden sitoutumista

  • Parantaa työntekijöiden työtyytyväisyyttä

  • Tukea kestävää ja eettistä toimintaa organisaatiossa


Erityisen tärkeää on kehittää vahva ja terve organisaatiokulttuuri yrityksen ollessa sen alkuvaiheessa, sillä varsinkin pienissä, kehittyvissä ja nopeasti kasvavissa yrityksissä prosessien ja muiden muodollisten asioiden hakiessa vielä muotoaan on organisaatiokulttuuri suurin ohjaava voima ihmisten takana. Tässä olemme ehdottomasti onnistuneet yhdessä hyvin, jonka meidän kasvumme myös osoittaa. Organisaatiokulttuurimme on perustunut dialogille ja vuorovaikutukselle, joka on ollut merkittävä asia menestyksemme takana.


Tämän menestyksen myös yrityksemme on kasvanut siihen pisteeseen, että tarvitsemme strategiaa sekä järjestelmällisyyttä pitääksemme toimintamme yhtä menestyksekkäänä. Vahva organisaatiokulttuurimme on kuitenkin se, joka tuonut meidät tähän asti, joten sen vaaliminen ja sen luomat arvot tulevat olemaan määrittävä tekijä strategiamme taustalla.


Ainutlaatuinen ja vuorovaikutteinen kulttuurimme on myös kilpailuvaltti. Seuraavassa blogissa Jenny pohtiikin työntekijöiden asemaa brändin lähettiläinä.


Kirjoittaja: Arttu Hakala-Ranta


Lähteet: 

Torvinen, Pekka (2021) Menestyvän organisaation sala on lähes aina sen kulttuurissa, siinä, lähdetäänkö perjantaina työkavereiden kanssa kaljalle. Helsingin Sanomat ​​https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008206066.html, haettu 21.10.2021 


Krupskyi, O. – Kuzmytska, Y. (2020) Organizational Culture and Business Strategy: Connection and Role for A Company Survival. Central European Business Review, Vol.9 (4), 1–26.


The Alternative Board (2020) “Culture Eats Strategy for Breakfast” - What Does it Mean?. The Alternative Board Blog. https://www.thealternativeboard.com/blog/culture-eats-strategy, haettu 20.10.2021 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen postaus: Mitä opimme?

Kohti vastuullisuutta palkitsemisen keinoin

Kenelle ja miksi kehitämme palveluitamme? - Strateginen segmentointi johtamisen työkaluna