Strateginen aineettoman omaisuuden arvonmääritys
Laskentatoimesta on aiemmissa blogeissa kirjoitettu yleisemmellä tasolla ja pohdittu muun muassa laskentatoimen henkilön roolin muuttumista. Tässä blogissa syvennymme aineettoman omaisuuden merkitykseen ja mistä yrityksen aineeton omaisuus koostuu.
Teknologia-alan
yritykset ovat yleisesti ottaen hyvin kevyitä taserakenteeltaan. Yrityksemme ei
tee tässä poikkeusta. Ongelmana onkin, miten aineeton omaisuus, joka käsittää
työvoiman osaamisen ja ammattitaidon, kohde asiakkaat sekä työpaikan
kulttuurin, voidaan arvostaa. Aiemmassa blogissa mainittu ”Sitä mitä ei voi
mitata, ei voi johtaa” pätee myös aineettomaan omaisuuteen. Strateginen
arvonmääritys perustuu ajatukselle, että investointien ja resurssien
allokoinnin pitäisi olla strategian mukaista, sekä myös pyrkii määrittelemään
aineettoman omaisuuden arvon vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
-Mitkä ovat
asiakkaiden tarpeet? Kuinka pitkäikäisiä tai muuttuvia ne ovat? Kuinka
arvokkaita ne ovat yritykselle?
-Ovatko
kohteena oikeat asiakkaat? Onko asiakkailla muita tarpeita, joita yritys voisi
täyttää? Ovatko tuotteemme/palvelumme innovatiivisia?
-Ymmärretäänkö
muutokset uhat ja mahdollisuudet? Mikä riskin ottokyvyn taso on?
-Miten luoda
arvoa osakkeenomistajille, ja samalla noudattaa yrityksen toimintaperiaatteita?
-Mikä on
yrityksen R&D strategian arvo? Ja kuinka pitkälle tulevaisuuteen se vie
yritystä?
-Onko
yrityksellä kilpailuetua muihin yrityksiin nähden, joka syntyy joistain edellä
mainituista elementeistä?
Strateginen
arvonmääritys on erityisen tärkeää start-up yrityksille, sillä investoinnit
kohdistuvat pääasiassa aineettomaan omaisuuteen. Sen avulla yritys ymmärtää missä sen
kasvumahdollisuudet ovat ja siten ohjaa organisaatiota oikeaan suuntaan. Kun
yritys ymmärtää omat arvoajurinsa, on sen mahdollista rakentaa kannustimet
oikeiden mittareiden mukaisesti.
Yrityskauppa
tilanteissa aineettoman omaisuuden arvostuksen puuttuminen taseelta johtaa
usein liian alhaiseen kauppahintaan myytävän yrityksen puolelta. Miten on
mahdollista, että kilpailija ymmärtää ostettavan yrityksen paremmin, kuin
yritys itse. On tärkeää viestiä läpi koko organisaation molempiin suuntiin,
mistä yrityksen arvo muodostuu ja miten sen nähdään kehittyvän. Työntekijöiden
rooli on tärkeässä roolissa kulttuurin kehittämisessä ja levittämisessä.
Erityisesti asiakkaiden kanssa asioidessa ja viestiessä, työntekijät toimivat
siltana yrityksen johdon ja asiakkaiden välillä. Siksi on tärkeää, että työntekijöiden
ja yrityksen johdon välissä ei ole näkymätöntä muuria.
Yrityksen osaaminen
ja tietotaito nähdään Suomessa jo neljänneksi tärkeimmäksi aineettoman
omaisuuden muodoksi, joka koetaan tärkeäksi yrityksen menestymiselle tulevaisuudessa. Aineeton omaisuus pitää sisällään myös yrityksen brändin, josta mainittiin jo aiemmissa blogeissa. Forbes listaa vuosittain maailman arvokkaimmat brändit, Forbes kuitenkin käyttää myös arvostuksissaan monimutkaista laskentakaavaa, joka ei perustu tieteelliseen tai matemaattiseen kaavaan. Aineettoman omaisuuden arviointi onkin hyvin spekulatiivisella tasolla. Aineettoman omaisuuden merkityksen oletetaan myös kasvavan tulevaisuudessa yhä
voimakkaammin. Tämän johdosta yrityksemme tavoittelee myös aineettoman
omaisuuden suojaamista, mm. erilaisilla salassapitosopimuksilla sekä tavaramerkeillä.
Aineettomassa omaisuudessa yhdistyvät niin strateginen laskentatoimi, strateginen
johtaminen kuin markkinointikin ja kaikkien toimiessa yhteistyössä yrityksellä
on mahdollisuus ymmärtää aineettoman omaisuutensa todellinen arvo.
Aineettomien
oikeuksien tilanne Suomessa 2020. Valtioneuvoston selvitys- ja
tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:13. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162922/VNTEAS_2021_13.pdf?sequence=7, haettu 19.10.2021.
Frigo, Mark L. (2021) Strategic Valuation in the new
economy. Strategic Finance,
Vol.103 (4), 23-26.
Haji, A. – Ghazali, N. (2018) The role of intangible
assets and liabilities in firm performance: Empirical evidence. Journal of Applied Accounting Research,
Vol. 19 (1), 42-59.
Lumijärvi,
O-P. - Kiiskinen, S. – Särkilahti, T. (1995). Toimintolaskenta käytännössä.
Porvoo: WSOY.
The World's Most Valuable Brands. https://www.forbes.com/the-worlds-most-valuable-brands/#4e0fb06b119c, haettu 1.11.2021.
Saarinen,
Mirjami (2021) Yritysjohtajat huolissaan: suomalaisfirmat myydään ulkomaille
liian varhain ja halvalla – ”Tuotekehityspanostukset vähenevät lähes
poikkeuksetta” Kauppalehti. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/yritysjohtajat-huolissaan-suomalaisfirmat-myydaan-ulkomaille-liian-varhain-ja-halvalla-tuotekehityspanostukset-vahenevat-lahes-poikkeuksetta/940940db-ae9a-48e8-8738-f26c52054b94, haettu 18.10.2021.
Kommentit
Lähetä kommentti