Strateginen laskentatoimi katsoo tulevaisuuteen
Edellisissä
blogeissa keskityimme strategian merkitykseen ja sen ominaisuuteen olla
jatkuvasti muuttuva sekä kehittyvä prosessi. Lisäksi pohdimme brändin
merkityksestä organisaation ohjauksessa. Tässä blogissa käymme läpi strategista
laskentatoimea, sekä miten laskentatoimen henkilön työnkuva on laajentunut
uusille alueille viimeisten vuosien aikana.
Laskentatoimi
on perinteisesti mielletty keskittyvän jo tapahtuneen raportointiin ja
analysointiin. Kuitenkin yrityksen menestyksen kannalta on tärkeämpää ymmärtää
mihin suuntaan yritys on menossa, jotta yrityksen kilpailukyky on mahdollista
säilyttää. Iso osa laskentatoimen työntekijöiden työajasta menee raportointiin,
joka on lakien velvoittamaa. Strategisella laskentatoimen ohjauksella voidaan
varmistaa, että osa työntekijöiden ajasta resursoidaan tulevaisuuden
suunnitteluun ja ennakointiin. Luotettava tieto on onnistuneen strategisen
ohjauksen perusta ja laskentatoimen henkilöillä on tässä tärkeä rooli.
Erilaisten mittareiden rakentaminen ja niiden ylläpito, vaatii paitsi
ymmärrystä laskentatoimen perusteista, mutta myös yrityksen toiminnasta. ”Sitä
mitä ei voi mitata, ei voi johtaa”, pätee myös meidän yritykseemme. Voidaankin
puhua strategisista laskentatoimen henkilöistä, joiden rooliin kuuluu lakien
mukaisen raportoinnin lisäksi, erilaisten kasvumahdollisuuksien arviointi ja
analysointi.
Strateginen
kirjanpitojärjestelmä eroaa perinteisestä kirjanpitojärjestelmästä. Perinteinen
kirjanpito perustuu ulkopuolisten sidosryhmien tarpeiden tyydyttämiseen ja on
siksi hyvin kankea ja ennalta määritelty. Strategisen kirjanpidon voidaan
mieltää keskittyvän yrityksen sisäisen raportoinnin kehittämiseen ja
ylläpitoon. Strategista kirjanpitoa ei sido mitkään normit tai standardit ja
parhaimmillaan se mukautuu jatkuvasti yrityksen mukana. Laskentatoimen henkilön
rooli yrityksessä korostuu strategisen kirjanpidon johdosta, sillä sen avulla
yrityksen on mahdollista mm. arvioida ympäröiviä riskejä, luoda erilaisia
strategisia skenaarioita sekä kontrolloida yrityksen strategian onnistumista. Erityisesti
ympäristön riskien tunnistaminen ja kilpailutilanteen muuttuminen on
yrityksellemme tärkeää. Matala organisaatio mahdollistaa nopean reagoinnin
muuttuvaan ympäristöön, pitää yhteisömme tiiviinä ja valmiina tulevaisuuden
haasteita varten.
Strategisen
laskentatoimen henkilön tehtäviin kuuluu myös kustannuslaskenta, jonka avulla
tuotteet ja/tai palvelut voidaan hinnoitella oikein. Tämä osa-alue vaatii myös
markkinaympäristön tuntemista ja hyvin toteutettu hinnoittelu tapahtuu
laskentatoimen ja markkinointiosaston kanssa yhteistyössä. Hinnoittelussa tärkeää on ymmärtää myös edellisessä blogissa mainittu yrityksen brändi ja sen vaikutus. Vahvan brändin omaavalla yrityksellä on mahdollisuus hinnoitella tuotteensa/palvelunsa kilpailijoita korkeammalla hinnalla, mahdollistaen paremman yrityksen kannattavuuden. Hinnoittelustrategioita
voikin sitten olla erilaisia riippuen siitä pyritäänkö säilyttämään yrityksen
oma markkinaosuus vai pyritäänkö markkinoita valtaamaan esimerkiksi aggressiivisen
hinnoittelun kautta, luottaen siihen, että yrityksen liikevaihdon kasvu valuu
tulevaisuudessa myös alimmalle riville. Hinnoittelustrategiasta päättää
yrityksen korkein taho, mutta laskentatoimen henkilöt mahdollistavat
totuudenmukaiset luvut, joiden varaan päätökset voidaan rakentaa.
Yrityksemme
pyrkii tarjoamaan innovatiivisia työkaluja laskentatoimen henkilöiden käyttöön,
jotta päivittäinen työnteko olisi mahdollisimman vaivatonta ja samalla myös
innostavaa. Työkalut strategista kirjanpitoa varten voidaan jakaa kolmeen
kategoriaan:
Seuranta –
Kilpailija-analyysit, uudet teknologia, uudet tuotteet
Päätöksenteko –
Skenaario-analyysit, vahvuudet/heikkoudet markkinoilla, uudet
tuote/aluevaltaukset
Hallinta –
Strategian onnistumisraportit, ennusteet vs toteutunut
Jo pitkään
omilla aloillaan menestyneitä yrityksiä yhdistää jatkuva strateginen analyysi. Haluamme tulevaisuudessa olla yksi niistä yrityksistä.
Kirjoittanut: Marko Ranta
Brouther, K. – Roozen, F. (1999) Is it time to start
thinking about strategic accounting? Long Range Planning, Vol. 32 (3), 311-322.
Lumijärvi,
O-P. - Kiiskinen, S. – Särkilahti, T. (1995). Toimintolaskenta käytännössä.
Porvoo: WSOY.
Strateginen ohjaus laskentatoimen näkökulmasta. https://medium.com/@strateginenohjaus/strateginen-ohjaus-laskentatoimen-n%C3%A4k%C3%B6kulmasta-8edf1ab55027, haettu 19.10.2021.
The Role of Strategic Accountant. https://dolmanbateman.com.au/role-of-strategic-accountant/,
haettu 19.10.2021.
What are Strategic Analysis Tools? https://www.analyticssteps.com/blogs/what-are-strategic-analysis-tools, haettu 20.10.2021
Kommentit
Lähetä kommentti