Strateginen laskentatoimi katsoo tulevaisuuteen

Edellisissä blogeissa keskityimme strategian merkitykseen ja sen ominaisuuteen olla jatkuvasti muuttuva sekä kehittyvä prosessi. Lisäksi pohdimme brändin merkityksestä organisaation ohjauksessa. Tässä blogissa käymme läpi strategista laskentatoimea, sekä miten laskentatoimen henkilön työnkuva on laajentunut uusille alueille viimeisten vuosien aikana.

Laskentatoimi on perinteisesti mielletty keskittyvän jo tapahtuneen raportointiin ja analysointiin. Kuitenkin yrityksen menestyksen kannalta on tärkeämpää ymmärtää mihin suuntaan yritys on menossa, jotta yrityksen kilpailukyky on mahdollista säilyttää. Iso osa laskentatoimen työntekijöiden työajasta menee raportointiin, joka on lakien velvoittamaa. Strategisella laskentatoimen ohjauksella voidaan varmistaa, että osa työntekijöiden ajasta resursoidaan tulevaisuuden suunnitteluun ja ennakointiin. Luotettava tieto on onnistuneen strategisen ohjauksen perusta ja laskentatoimen henkilöillä on tässä tärkeä rooli. Erilaisten mittareiden rakentaminen ja niiden ylläpito, vaatii paitsi ymmärrystä laskentatoimen perusteista, mutta myös yrityksen toiminnasta. ”Sitä mitä ei voi mitata, ei voi johtaa”, pätee myös meidän yritykseemme. Voidaankin puhua strategisista laskentatoimen henkilöistä, joiden rooliin kuuluu lakien mukaisen raportoinnin lisäksi, erilaisten kasvumahdollisuuksien arviointi ja analysointi.

Strateginen kirjanpitojärjestelmä eroaa perinteisestä kirjanpitojärjestelmästä. Perinteinen kirjanpito perustuu ulkopuolisten sidosryhmien tarpeiden tyydyttämiseen ja on siksi hyvin kankea ja ennalta määritelty. Strategisen kirjanpidon voidaan mieltää keskittyvän yrityksen sisäisen raportoinnin kehittämiseen ja ylläpitoon. Strategista kirjanpitoa ei sido mitkään normit tai standardit ja parhaimmillaan se mukautuu jatkuvasti yrityksen mukana. Laskentatoimen henkilön rooli yrityksessä korostuu strategisen kirjanpidon johdosta, sillä sen avulla yrityksen on mahdollista mm. arvioida ympäröiviä riskejä, luoda erilaisia strategisia skenaarioita sekä kontrolloida yrityksen strategian onnistumista. Erityisesti ympäristön riskien tunnistaminen ja kilpailutilanteen muuttuminen on yrityksellemme tärkeää. Matala organisaatio mahdollistaa nopean reagoinnin muuttuvaan ympäristöön, pitää yhteisömme tiiviinä ja valmiina tulevaisuuden haasteita varten.

Strategisen laskentatoimen henkilön tehtäviin kuuluu myös kustannuslaskenta, jonka avulla tuotteet ja/tai palvelut voidaan hinnoitella oikein. Tämä osa-alue vaatii myös markkinaympäristön tuntemista ja hyvin toteutettu hinnoittelu tapahtuu laskentatoimen ja markkinointiosaston kanssa yhteistyössä. Hinnoittelussa tärkeää on ymmärtää myös edellisessä blogissa mainittu yrityksen brändi ja sen vaikutus. Vahvan brändin omaavalla yrityksellä on mahdollisuus hinnoitella tuotteensa/palvelunsa kilpailijoita korkeammalla hinnalla, mahdollistaen paremman yrityksen kannattavuuden. Hinnoittelustrategioita voikin sitten olla erilaisia riippuen siitä pyritäänkö säilyttämään yrityksen oma markkinaosuus vai pyritäänkö markkinoita valtaamaan esimerkiksi aggressiivisen hinnoittelun kautta, luottaen siihen, että yrityksen liikevaihdon kasvu valuu tulevaisuudessa myös alimmalle riville. Hinnoittelustrategiasta päättää yrityksen korkein taho, mutta laskentatoimen henkilöt mahdollistavat totuudenmukaiset luvut, joiden varaan päätökset voidaan rakentaa.

Yrityksemme pyrkii tarjoamaan innovatiivisia työkaluja laskentatoimen henkilöiden käyttöön, jotta päivittäinen työnteko olisi mahdollisimman vaivatonta ja samalla myös innostavaa. Työkalut strategista kirjanpitoa varten voidaan jakaa kolmeen kategoriaan:

Seuranta – Kilpailija-analyysit, uudet teknologia, uudet tuotteet

Päätöksenteko – Skenaario-analyysit, vahvuudet/heikkoudet markkinoilla, uudet tuote/aluevaltaukset

Hallinta – Strategian onnistumisraportit, ennusteet vs toteutunut

Jo pitkään omilla aloillaan menestyneitä yrityksiä yhdistää jatkuva strateginen analyysi. Haluamme tulevaisuudessa olla yksi niistä yrityksistä.

Kirjoittanut: Marko Ranta

 

Brouther, K. – Roozen, F. (1999) Is it time to start thinking about strategic accounting? Long Range Planning, Vol. 32 (3), 311-322.

Lumijärvi, O-P. - Kiiskinen, S. – Särkilahti, T. (1995). Toimintolaskenta käytännössä. Porvoo: WSOY.

Strateginen ohjaus laskentatoimen näkökulmasta. https://medium.com/@strateginenohjaus/strateginen-ohjaus-laskentatoimen-n%C3%A4k%C3%B6kulmasta-8edf1ab55027, haettu 19.10.2021.

The Role of Strategic Accountant. https://dolmanbateman.com.au/role-of-strategic-accountant/, haettu 19.10.2021.

What are Strategic Analysis Tools? https://www.analyticssteps.com/blogs/what-are-strategic-analysis-tools, haettu 20.10.2021


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen postaus: Mitä opimme?

Kohti vastuullisuutta palkitsemisen keinoin

Kenelle ja miksi kehitämme palveluitamme? - Strateginen segmentointi johtamisen työkaluna