Työntekijät strategisessa asemassa brändin lähettiläinä
Edellisessä markkinoinnin aihepiiriin keskittyneessä postauksessa puhuttiin brändin merkityksestä strategisen ohjauksen kannalta. Postauksen lopussa mainitsin, että työntekijöillä on suuri merkitys brändin rakentamisessa, sillä työntekijät viestivät brändistä asiakkaille sekä suorasti että epäsuorasti. Työntekijät, olipa kyse henkilöistä yrityksen taustatoiminnoissa tai henkilöistä, jotka ovat vuorovaikutuksesta suoraan asiakkaiden kanssa, ovat tärkeitä resursseja ja heillä on tärkeä rooli brändin rakentamisessa. Tässä postauksessa perehdymme tarkemmin juuri työntekijöiden rooliin brändin rakentamisessa.
Tämä postaus linkittyy myös edeltäneeseen postaukseen, jossa Arttu kirjoitti organisaatiokulttuurin merkityksestä strategian kannalta. Postauksessa mainittiin, että vaikka strategia olisi kuinka hyvä tahansa, sen onnistuminen on lopulta aina kiinni yrityksen henkilöstöstä ja organisaatiokulttuurista. Täten myös markkinoinnin osalta on hyvin tärkeää, että työntekijät samaistuvat yrityksen brändiin ja heillä on selkeä kuva brändistä. Vaikka suuria strategisen ohjauksen linjoja meidänkin yrityksessä suunnittelee johto, niin työntekijöillä on suuri merkitys siinä, miten yritys onnistuu näissä strategisissa tavoitteissaan.
Voidaan nähdä, että työntekijät ovat ikään kuin lähettiläitä, jotka viestivät brändistä asiakkaille. Tämän takia henkilöstöllä tulee olla selkeä käsitys oman yrityksensä brändistä ja sen identiteetistä. Työntekijöiden ja ylipäätään yrityksen sisäinen näkökulma brändin rakentamisessa jää usein vähemmälle huomiolle, kuin ulkoinen puoli. Usein työntekijät ovat nähty ikään kuin vastaanottajina brändiin liittyvälle informaatiolle, josta esimerkiksi yrityksen johto viestii alaspäin. Tämä on kuitenkin pitkällä tähtäimellä huono näkökulma, sillä jos työntekijät eivät ole mukana aktiivisesti brändin rakentamisessa eivätkä sisäistä yrityksen brändiä, he eivät voi myöskään toimia sen mukaisesti. Tämä johtaa puolestaan siihen, että yrityksen brändi-identiteetti ja brändi-imago eivät kohtaa. Brändin rakentaminen tulisi nähdä laajempana strategisena kokonaisuutena, jossa myös työntekijöillä on aktiivinen rooli.
Tästä syystä meidän organisaatiossamme työntekijät ovat alusta asti olleet aktiivisesti mukana brändin rakentamisessa. Brändin rakentamisessa viestintä on hyvin tärkeässä asemassa, olemmekin alusta asti pyrkineet viestimään brändistä selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla koko organisaatiolle. Yrityksessämme on käytössä brändikäsikirja, johon on kirjattu ylös kaikki brändin kannalta olennaiset asiat, kuten mm. visio, missio, arvot sekä viestinnässä käyttämämme äänensävy. Lisäksi kirjassa esitetään myös yrityksen visuaalisen ilmeen kannalta olennaiset seikat, kuten logot, värit ja muut visuaaliset elementit. Brändikirja toimii pohjana kaikelle työnteolle, erityisesti markkinoinnissa mutta myös yrityksen muissa toiminnoissa. Teknologiayrityksessä pääpaino on teknisessä kehityksessä ja meillä työskenteleekin useita henkilöitä, jotka ovat asiantuntijoita teknologisissa asioissa. Tämän takia varsinkin on erittäin tärkeää, että näillä henkilöillä, joilla ei välttämättä ole kaupallista koulutusta tai niin suurta tietämystä markkinoinnista ja brändeistä, niin myös heillä on selkeä käsitys yrityksen brändistä ja siihen liittyvistä osa-alueista.
Kirjoittanut: Jenny Repo
Lähteet:
Haffenberg, Lisa (2021) Internal marketing – not just external – key to weathering the ‘great resignation. The Drum.
https://www.thedrum.com/opinion/2021/10/22/internal-marketing-not-just-external-key-weathering-the-great-resignation, haettu 25.10.2021
Punjarisri, Khanaypuss –Wilson, Alan (2008) Internal branding process: key mecha-nisms, outcomes and moderating factors. European Journal of Marketing. Vol 9 (10), 1521–1537.
Vainio, Jaana (2019) Yrittäjä: Hyvinvoiva työntekijä on yrityksen paras brändilähettiläs. Shakerlehti. https://shakerlehti.fi/artikkelit/yrittaja-hyvinvoiva-tyontekija-on-yrityksen-paras-brandilahettilas/, haettu 22.10.2021.
Xiong, L. – King, C. (2019) Aligning employees’ attitudes and behavior with hospitality brands: the role of employee brand internalization. Journal of Hospitality and Tourism Management, Vol. 40, 67– 76.
Kommentit
Lähetä kommentti