Vastuullisuus edellyttää strategista suunnittelua ja yhteistyötä


Kulttuurin ja henkilöstön aihepiireistä siirrymmekin seuraavaksi käsittelemään vastuullisuuteen liittyviä asioita, jotka ovat merkittäviä strategisen ohjauksen kannalta. Seuraavissa kolmessa blogipostauksessa syvennymme vastuullisuuteen.

 

Vastuullisuus on tänä päivänä merkittävässä roolissa yritysten toiminnassa. Se vaikuttaa yrityksen brändiin, ja siihen, millä tavalla asiakkaat suhtautuvat yritykseen. Jos yritys pyri toimimaan vastuullisesti, siihen suhtaudutaan usein negatiivisesti. Vastuullisuus on sellainen asia, mikä on nykyään ennemminkin reunaehto, kuin jokin lisäarvoa tuova tekijä. Monessa yrityksessä vastuullisuuteen liittyvät perusasiat ovat kunnossa, mutta harvoin vastuullisuutta on otettu koko strategian keskiöksi. Tämä voi näkökulma voi kuitenkin tuoda merkittävää kilpailuetua. 

Myös meidän yrityksemme strategiassa vastuullisuus on merkittävässä roolissa. Pyrimme ottamaan toiminnassamme huomioon sosiaalisen vastuun, ympäristövastuun sekä taloudellisen vastuun. Jotta onnistumme vastuullisten tavoitteiden saavuttamisessa, saa vaatii suunnittelua, sekä yhteistyötä yrityksen sisällä, sekä myös yrityksen ulkopuolisen toimijoiden kanssa.  Yrityksemme strategisessa ohjauksessa otetaan huomioon vastuullisuuteen liittyvät tekijät, sillä jotta voimme menestyä ja saavuttaa liiketoiminnalliset tavoitteet, tulee toiminnassa ottaa huomioon myös vastuu. Usein ajatellaan, että jos yrityksessä otetaan tavoitteeksi vastuullisuus, se ei voi olla liiketoiminnallisesti kannattavaa. Voi olla, että joitakin uhrauksia tulee tehdä tai voitot jäävät ehkä joissakin tapauksessa pienemmiksi, mutta pitkällä aikavälillä vastuullisuus on myös yrityksen brändin ja menestyksen kannalta merkittävä asia, joita ei voi jättää huomioitta.


11,901 Corporate Responsibility Illustrations & Clip Art - iStock


Markkinoinnilla on tärkeä rooli vastuullisuuden tukemisessa. Vastuullisuuden kannalta on otettava huomioon sekä lyhyen- että pitkän aikavälin markkinointitoimenpiteet. Strategisen ohjauksen kannalta pitkän aikavälin toimenpiteet ovat ne, jotka toteuttavat yrityksen strategisia tavoitteita, kuten vastuullisuutta. Markkinoinnin kannalta keskeisessä osiossa vastuullisuudessa on viestintä. Ei kuitenkaan riitä, että vastuullisuudesta viestitään, vaan se pitää näkyä myös konkreettisina tekoina.


Yrityksemme viestinnän linja on, että otamme avoimesti kantaa vastuullisuuteen liittyviin kysymyksiin ja ajankohtaiseen keskusteluun eri vastuullisuuden teemoista. Tärkeää on, että yritys nähdään kestävänä ja vastuullisena brändinä. Tässä nousee esiin tärkeänä osana yhteistyö sekä avoin keskustelu eri yritysten ja brändien välillä. Kun halutaan luoda muutosta, mikään yritys ei pysty siihen yksin, vaikka omat toimenpiteet toki ovatkin tärkeitä. Tämän takia yrityksemme tekee yhteistyötä myös ulkopuolisten toimijoiden kanssa, jotta voimme toimia vastuullisesti. 


Vastuulliseksi brändiksi kasvaminen vaatii aikaa, paljon pieniä eri tekoja ja strategista suunnittelua. Se on kuitenkin mahdollista, ja pitkällä tähtäimellä tulee viemään yritystämme tavoitteitamme kohti. Strategisesti vastuullisuus on tavoitteemme, koska haluamme toimia vastuullisen arvojen mukaisesti ja pitkällä aikavälillä se tulee todennäköisesti parantamaan toimintaamme ja lisäämään liikevaihtoa- sekä tulosta. 


Kirjoittanut: Jenny Repo


Lähteet:
Asiakastieto (2018) Vastuullisuutta kannattaa liputaa. https://www.asiakastieto.fi/web/fi/asiakastieto-media/uutiset/vastuullisuutta-kannattaa-liputtaa.html, haettu 25.10.2021


Lindgreen, A. – Valerie S. – Wesley, J (2009) The Supporting Function of Marketing in Corporate Social Responsibility. Corporate reputation review. Vol 12 (2), 120–139.


Rajamäki, Tommi (2021) Miten yrityksestä luodaan oikeasti vastuullinen toimija? Näin vastaa maailman vastuullisimpiin brändeihin kuuluvan Nesteen Heidi Peltonen. Markkinointiuutiset. 

https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/miten-yrityksesta-luodaan-oikeasti-vastuullinen-toimija-nain-vastaa-maailman-vastuullisimpiin-brandeihin-kuuluvan-nesteen-heidi-peltonen, haettu 25.10.2021.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen postaus: Mitä opimme?

Kohti vastuullisuutta palkitsemisen keinoin

Kenelle ja miksi kehitämme palveluitamme? - Strateginen segmentointi johtamisen työkaluna