Digitaalinen markkinointi ja asiakaspolku

Edellisissä blogeissa olemme käsitelleet markkinointistrategiaa asiakasnäkökulmasta sekä asiakassegmentointia johtamisen työkaluna. Näistä aiheista looginen jatkumo onkin hypätä digitaalisen markkinoinnin maailmaan, joka määrittää markkinointia yhä suuremmissa osin nykypäivänä. Huonosti johdettu ja suunniteltu digitaalinen markkinointi on kuitenkin tehotonta ja voi näyttäytyä asiakkaalle sekavana brändinä sekä asiakaskokemuksena - digitaaliseksi markkinoinniksi ei riitä vain se, että “on netissä”.  Onnistunut digitaalinen markkinointi tarvitsee taustalleen niin asiakaslähtöisen markkinointistrategian kuin tarkan asiakassegmentoinnin.


Digitaalinen markkinointi on etenkin loistava työkalu uusasiakashankintaan johon haluamme kasvavana yrityksenä panostaa, mutta sen roolia myös esimerkiksi brändin rakentajana ei pidä aliarvioida. Siksi digitaalinen markkinointi tarvitsee strategisen lähestymistavan taakseen sekä myös strategisen ohjauksen tuomaa pitkäjänteistä ajattelua toimiakseen menestyksekkäästi. Kuten kaikki muukin strateginen työ, tarvitsee digitaalisen markkinoinnin strategia myös määritellyt tavoitteet, joita kohti on tarkoitus strategian avulla työskennellä ja lopulta saavuttaa. Krista on blogipostauksessaan “Markkinointistrategia asiakasnäkökulmasta” avannut jo hyvin meidän tavoitteita, joihin haluamme päästä niin asiakaskokemuksen kuin digitaalisen markkinoinnin osalta. 


Digitaalisen markkinoinnin strategian laatiminen alkaa ihanteellisen asiakasprofiilin määrittelyllä. Tämä on hyvin lähellä edellisessä Amandan kirjoittamassa blogipostauksessaan pohtimaa segmentointia. Ihanteellisen asiakasprofiilin määrittelemisessä mietitään asioita kuten täydellisen asiakkaan ikää, tulotasoa, sukupuolta, maantieteellistä asuinpaikkaa sekä ongelmaa, jota hän yrittää tuotteen tai palvelun avulla ratkaista. Näitä asioita miettimällä saadaan selville mitä haluamme myydä ja kenelle, joka taas auttaa meitä löytämään vastauksen siihen, miten meidän pitäisi myydä. Esimerkiksi tutkimuksien mukaan nuoria puhuttelee mainonnassa eri asiat kuin vanhempia sukupolvia. Tätä asiakasprofiilin määrittelyä on mahdollista tehdä esimerkiksi asiakasdatan perusteella, jonka kerääminen itsessään on myös tärkeä osa digitaalista markkinointia.


Digitaalisen markkinoinnin strategiassa täytyy myös määritellä asiakaspolku, jonka haluamme asiakkaan kulkevan. Asiakkaan polku yrityksen kanssa alkaa ensikohtaamisesta, jolloin asiakkaalla ei ole vielä aikaisempaa tietoa yrityksestä, päättyen toivottavasti ostopäätökseen, jolloin asiakas on ollut vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa ja tehnyt päätöksen hyvien kokemusten pohjalta. Strategiassa onkin tärkeää määritellä sisältö, jonka asiakkaan halutaan kohtaavan jokaisessa asiakaspolun vaiheessaan, jotta häntä saadaan kuljetettua polkua pitkin halutulla tavalla. Nykyaikana myös korostuu tarve selkeälle ja nopeasti ymmärrettävissä olevalle viestinnälle.


Kuten Krista blogissaan mainitsi, olemme ottamassa digitaalisen markkinoinnin erityiseen fokukseemme markkinoinnissamme, ja tulemme tätä varten kokoamaan digitaalisen markkinoinnin tiimin. Tämä tiimi alkaa ensitöikseen pohtimaan tässä blogissa keskusteltuja asioita, kuten ihanteellista asiakasprofiilia sekä asiakaspolkua. Mutta kuten kaikki muukin työmme, vaatii tämäkin organisaation sisäistä vuorovaikutusta toimiakseen. Asiakasrajapinnassa työskentelevillä on paras käsitys siitä, millaisia asiakkaamme ovat, mitä ongelmia he ratkovat meidän tuotteillamme ja palveluillamme, ja millaisia asioita meidän tulisi ottaa huomioon miettiessämme mahdollisimman helppoa ja sujuvaa asiakaspolkua. Tarvitsemme kaikkien panosta viedessämme digitaalisen markkinointimme uudelle tasolle!


Kirjoittaja: Arttu Hakala-Ranta


Lähteet:

Agius, Aaron (2021) 4 Key Elements Every Digital Marketing Strategy Needs. Forbes https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2021/09/17/4-key-elements-every-digital-marketing-strategy-needs/ haettu 2.11.2021.


Smith, Katherine Taken (2012) Longitudinal study of digital marketing strategies targeting Millennials. The Journal of Consumer Marketing. Vol 29 (2), 86-92.


Zahay, Debra (2020) Digital marketing manager: a handbook for the current (or future) CEO. New York, NY: Business Expert Press.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen postaus: Mitä opimme?

Kohti vastuullisuutta palkitsemisen keinoin

Kenelle ja miksi kehitämme palveluitamme? - Strateginen segmentointi johtamisen työkaluna